Ota yhteyttä
Asiakassegmentointi verkkokaupassa – miksi ja miten?

Kundsegmentering i en webbutik – varför och hur?

Segmentering är att dela upp kundgrupper i delar för att rikta marknadsföringsåtgärder. I praktiken är det ett sätt för företag av alla storlekar att förstå och svara på konsumenternas och olika målgruppers behov.

Segmentering är nödvändig för alla typer av affärsframgång och ökad konvertering (försäljning) inom e-handel.

För att effektivt rikta företagets marknadsföring till rätt personer och för att betjäna kunderna på bästa möjliga sätt bör och bör även näthandlare använda kundsegmentering.

Varför görs kundsegmentering?

Här listas några fördelar som segmentering ger e-handel.

  • Marknadsinriktning . Efter segmentering kan marknadsföringsresurser riktas till rätt plats och till rätt personer. En allt mindre del av resurserna läggs på fel personer, som inte tillhör någon av nätbutikens målgrupper och inte ska köpa. Du kommer att kunna bygga mer effektiva marknadsföringsautomatiseringar som gör försäljningen enklare.

  • Växande kundlivstidsvärde . Med hjälp av segmentering får allt fler kunder att göra ett återköp, vilket gör att inkomsten per kund ökar (kundens livstidsvärde ökar). Att öka inkomsten från en befintlig kund är som bekant betydligt billigare än att skaffa en ny kund.

  • Förbättra kundlojalitet . Med hjälp av segmentering kan olika kundgruppers köpupplevelser personifieras och genom denna research kan tillfredsställelsen med nätbutikstjänsten och kundernas engagemang för företaget ökas.

  • Fördjupad kundförståelse . Att använda segmenterings- och köpbeteendedata ger information om kundernas köpvanor och trender. Detta hjälper till att reagera i tid på förändringar i kundernas preferenser och beteende och att förbättra online shoppingupplevelsen, produkterna och hela företagets strategi och därmed också kunna ligga steget före konkurrenterna.

  • En effektivare webbutik . Som redan nämnts hjälper segmentering till att utveckla webbutikens implementering, produkturval och service efter kundernas behov och att säkerställa att dessa områden svarar mot dem.

  • Ökad medvetenhet . Med hjälp av segmentering nås nätbutikskunder på ett mer personligt plan, vilket ökar företagets minnesbarhet, bygger varumärkesidentitet och ökar igenkänningen.

Dessutom kan informationen som erhålls från segmentering användas effektivt i andra digitala marknadsföringskanaler, såsom reklamkampanjer och e-postmarknadsföring.

Så implementerar du kundsegmentering i webbutiken

Segmentering görs oftast baserat på demografisk (ålder, kön, etc.) , geografisk (plats) , psykografisk (hobby, värderingar, etc.) data.

Även om denna information spelar en viktig roll för att kartlägga kundernas behov och preferenser, bör segmentering i en onlinebutik definitivt baseras på realtidsdata från köpbeteende .

Den mest användbara strategin för e-handel är att definiera segment baserat på kundens köpbeteende och använda denna information för att förbättra och anpassa köpupplevelsen. På så sätt kan webbutiken generera konverteringar så effektivt som möjligt och möta behoven hos flera olika målgrupper samtidigt.

Slutresultatet är en individualiserad online shoppingupplevelse, där kunden kommer över just de produkter och erbjudanden som är mer benägna att tilltala hans segment.

Kundsegment kan skapas i webbutiken på följande grunder, till exempel:

  • Köphistorik

  • Recenserade produkter

  • Surfvanor

  • Tid tillbringad i webbutiken

  • Använder erbjudanden

  • Kundlojalitet

  • Objekt av intresse och behov

  • Personliga preferenser (t.ex. för märken och modeller)

  • Åldras

  • Sexuell

  • Geografiskt läge

Dessa och annan information relaterad till köpbeteende kan övervakas med hjälp av till exempel Google Analytics-verktyget.

Växande som hjälpmedel vid kundsegmentering och digital marknadsföring av nätbutiker

Kundsegmentering är nödvändigt i varje nätbutik, eftersom det är en kritisk del av varje företags strategi och nätbutikens framgång.

Däremot kan resan från segmentering till att förbättra e-handelsupplevelsen och växa ditt företag vara lång och stenig om du inte vet vad du ska göra.

Behöver du hjälp i detta ärende kan vårt digitala kontor hjälpa till. Growly har lång erfarenhet och beprövade resultat av att segmentera företag och nätbutiker inom många olika branscher. Vi hjälper dig hitta en strategi som passar dina behov.

Genomförda projekt

Visa allt

Lovia – Vastuullisen designin pioneeri sai verkkokaupan arvoisensa kodin logo
Lovia – Vastuullisen designin pioneeri sai verkkokaupan arvoisensa kodin

Lovia – Vastuullisen designin pioneeri sai verkkokaupan arvoisensa kodin

Lovian tarina sai alkunsa perustaja Outin oivalluksesta: muotialalla on isoja ongelmia, eikä hän voinut enää jatkaa suunnittelijana ilman konkreettista muutosta. Epäeettinen tuotanto ja ylikulutus olivat tehneet tuotteista kasvottomia – kuluttajilla tai suunnittelijoilla ei ollut enää aavistustakaan, mistä ja kenen käsistä...

Läs mer

Toive - Ansvarsfull och tidlös stil nu i den nya Shopify onlinebutiken logo
Toive – Vastuullinen ja ajaton tyyli nyt uudessa Shopify-verkkokaupassa - Growly Oy

Toive - Ansvarsfull och tidlös stil nu i den nya Shopify onlinebutiken

Önskan började 2016, ursprungligen under namnet RIVA Clothing, men varumärket förnyades 2024 med ett nytt namn som speglar dess verksamhet och värderingar ännu bättre. Önskemålet representerar ansvar, tidlöshet och att uppfylla kundernas önskemål. Företaget hjälper sina kunder att bygga hållbara...

Läs mer

Aarrelabel – Förnyelse av Shopify-plattformen och B2B-lösningar för att förbättra verksamheten logo
Aarrelabel – Shopify-alustan uudistus ja B2B-ratkaisut parantamaan liiketoimintaa - Growly Oy

Aarrelabel – Förnyelse av Shopify-plattformen och B2B-lösningar för att förbättra verksamheten

Aarrelabel, som grundades 2011, är ett klädmärke från Birkaland som kombinerar noga utvalda material och egen produktion. År 2016, i och med ägarbytet, fick Aarrelabel sällskap av ett syföretag som ägs av systrarna Keski-Vähälä, Black Moda Portugal Lda, som sköter...

Läs mer