Ota yhteyttä
Millainen on hyvä verkkokauppa?

Hur är en bra webbutik?

Online shopping lockar pengar nu och i framtiden. Du kan helt enkelt inte göra det med bara tegel och murbruk, och att driva en webbutik har blivit nödvändigt för nästan alla företag. Samtidigt hårdnar konkurrensen om inkomster som erhålls via nätet.

Om du har för avsikt att starta en webbutik eller öka försäljningen av en befintlig butik är det kanske inte det lättaste just nu. Åtminstone när du inte vet vad du gör. Idag måste du seriöst investera i en webbutik om du vill driva ett framgångsrikt företag online. Som entreprenör och näthandlare bör du därför veta eller åtminstone förstå hur en bra nätbutik är och alla de saker som gör en nätbutik framgångsrik.

I den här artikeln har vi listat de åtta viktigaste sakerna som alla bra nätbutiker har gemensamt. När din webbutik gör affärer med var och en av dessa kan vi garantera att din konkurrents kunder också går över till att köpa från din webbutik.

Utan vidare, låt oss gå vidare till checklistan för en bra webbutik!

1. Webbutiken är gjord ur kundens synvinkel

Även om ditt produktutbud är det bästa i sitt slag, väldigt brett, eller om du erbjuder en viss produkt som nästan den enda i Finland, så vill kunden inte nödvändigtvis köpa av dig. Om så fortfarande är fallet i nuläget är anledningen troligen att nätbutiken inte har utformats med kunden i åtanke.

I det här fallet överför du det potentiella kassaflödet som var i ditt hopp till din konkurrent.

När en webbutik är dålig ger den en potentiell kund bara skäl att inte köpa. Om till exempel informationen som kunden behöver inte är lätt att hitta där, eller nätbutiken till och med är lite svår eller irriterande att använda, kommer kunden förmodligen att bestämma sig för att köpet inte är värt mödan.

Tvärtom, en bra webbutik ger bara skäl att köpa. I en bra webbutik har kundens behov beaktats på ett bredare plan, köphinder har tagits bort och köpprocessen har gjorts smidig.

Med andra ord har köpet gjorts så enkelt och snabbt som möjligt .

Till exempel när ett köp kräver ett minimalt antal klick och nätbutiken är tydlig för kunden att navigera har implementeringen redan delvis lyckats. Dessutom är det värt att använda sökverktyget för att göra det ännu enklare för kunden att hitta produkterna.

En annan viktig sak är laddningstiden för nätbutiken .

Om en sida eller enskilt innehåll tar mer än två sekunder att ladda kommer detta förmodligen att driva bort de flesta från din webbutik, så du bör fixa det direkt.

Ibland, för att påskynda laddningstiden, räcker det att ändra värdtjänsten till en snabbare. Du bör också kontrollera med värdtjänsten att det inte finns något trafiktak som används.

Ofta måste man dock, för att uppnå optimal hastighet, sålla bort onödiga grejer från webbutiken, till exempel genom att göra i ordning koden, optimera innehåll och ta bort onödiga tillägg.

2. Produktbilder och produkttexter håller hög kvalitet

Det är förståeligt att du kanske vill spara på produktbilder och texter genom att göra det själv. Det är inget fel med detta om näthandlaren är en skicklig fotograf och copywriter. Om så inte är fallet kan du lägga ut ärendet på en fackman.

Bilder av låg kvalitet fungerar som ett köphinder och skapar en oprofessionell bild av ditt företag. Detta skickar inte det önskade meddelandet till kunden. Kunden kan mycket väl tycka att om det inte finns någon investering ens i bilderna kan produkten inte hålla hög kvalitet.

Produktbilder och texter spelar en särskilt viktig roll vid näthandel, eftersom kunden inte kan testa produkten i förväg, känna på den och dess material eller undersöka produktens kvalitet som de kan i en fysisk butik. Ibland kan det också vara svårt att bedöma produktens färg och storlek bakom skärmen.

Därför visar bilder och texter i en bra webbutik all information kunden behöver för att fatta ett köpbeslut.

Det är dock inte en bra idé att lista alla möjliga produktegenskaper eller skriva en roman som ingen kan läsa. Ändå måste alla de viktigaste funktionerna och fördelarna komma fram från bilderna och texterna.

Förutom att använda de texter och högkvalitativa bilder som säljs i nätbutiken ska den förstnämnda vara optimerad för sökmotorer och hittabarhet. Det finns massor av tips på nätet för den som är intresserad av detta. Dessutom är det definitivt värt att använda videor och kundrecensioner i produktlistor.

Bilder, texter och filmer kan produceras av näthandlaren själv, en reklambyrå eller en frilansare på området. Att anställa en anställd är givetvis också ett alternativ om det är många produkter eller ärendet är aktuellt.

Det spelar ingen roll vem som gör innehållet, så länge slutresultatet är av hög kvalitet.

3. Att gå vidare i kassan är enkelt och snabbt

I en bra webbutik går kundens resa från varukorgen till att göra betalningen smidigt utan onödiga vändningar. Om kundvagnar i din webbutik överges i en exceptionell takt är orsaken ofta att kassaprocessen är för svår.

Med följande åtgärder kan du säkerställa att köptransaktionen är mer sannolikt att genomföras till mållinjen:

  • En enkel kassa gör betalningen enkel och snabb . Utcheckningsprocessen bör begränsas till en sida, vilket är så enkelt som möjligt. Även titlarna och menyn kan vara vettiga att ta bort från kassan, för att inte bli borttagna därifrån. Du ska inte heller trötta ut eller skrämma kunden genom att be om ytterligare information som normalt inte krävs för att slutföra beställningen.

  • Borttagning av obligatorisk registrering . Om beställning kräver att ett konto skapas är det ett extra steg för kunden och alltid ett hinder för att genomföra köpet. Det är definitivt värt att sänka tröskeln för att köpa genom att ta bort registreringsplikten i webbutiken. Du kan alltid ge möjlighet att registrera dig till de som vill göra det.

  • Klart ange leveranskostnader . Alla avgifter som debiteras kundens väska, vare sig det är porto, skatter eller andra avgifter, ska alltid anges i varukorgen innan du går vidare till kassan. Överraskningskostnader som dyker upp först efter inmatning av uppgifterna är ett säkert sätt att få kunden att överge varukorgen, även i en situation där värdet på beställningen är större än kostnaderna i fråga.

  • Rätt betalningsalternativ . Finländarna föredrar i särklass mest nätbanker, betalkort och kreditkort när de betalar, vilket innebär att handlare som verkar på den inhemska marknaden bör använda dessa betalningsmetoder. Dessutom kan du överväga möjligheten till fakturering och delbetalning, MobilePay, PayPal, Apple Pay m.m.

4. Webbutiken kan lätt hittas i sökmotorer

En bra webbutik är optimerad för sökmotorer åtminstone på en grundläggande nivå så att potentiella kunder lätt kan hitta den.

I princip är en väl genomförd webbutik redan delvis optimerad för sökmotorer eftersom tekniken redan fungerar bra där. Om det även har producerats högkvalitativt innehåll där kan synligheten i sökmotorerna vara på en bra nivå även om det inte satsades särskilt på att optimera nätbutiken.

En dålig webbutik är inte på något sätt optimal för människor eller sökmotorer. Vanligtvis förlitar sig en sådan nätbutik på annonser för synlighet, vilket inte är lönsamt på lång eller ens kort sikt, eftersom reklam kostar pengar och ingen köper från en dålig nätbutik.

Den sökmotoroptimerade webbutiken behöver inte alls annonseras om du inte vill, eftersom den dyker upp med rätt termer och i de första sökresultaten.

Sökmotoroptimering omfattar tre olika områden. Intern optimering omfattar innehållet i webbutiken (sökord, metadata, webbadresser och interna länkar), externa optimeringsbakåtlänkar (länkar som leder till din webbutik från annat håll) och tekniska optimeringstekniska aspekter som hastighet, användbarhet, lyhördhet och kod. I en välplanerad webbutik har den sistnämnda polerats till perfektion.

Om så inte är fallet har näthandlaren mycket att göra. Om tekniken är flexibel och det finns tillräckligt med tid och intresse kan du lära dig att göra allt själv. Det finns också instruktioner för detta online, särskilt för dem som kan lära sig om det på engelska.

Ofta är det dock mer meningsfullt att lägga ut optimeringen på ett expertföretag som kan uppnå resultat snabbt och tillförlitligt.

Experterna följer också bästa praxis på området och vet hur man undviker den sk black-hat-tekniker som snabbt kan få en webbutik på Googles svarta lista. Om du fortfarande planerar att göra eller göra optimering själv är det värt att leta efter mer detaljerad information.

Att upprätthålla en god synlighet kräver också åtgärder från nätbutiken, eftersom sökmotorer hela tiden ändrar sina algoritmer och de termer som kunderna använder förändras över tid. Så de saker som fungerar idag kanske inte fungerar om två år eller två månader från nu.

Att tillhandahålla bästa möjliga användarupplevelse och högkvalitativt och användbart innehåll är dock saker som inte kan gå fel.

5. Det har investerats i användar- och kundupplevelse

Låt oss prata om användarupplevelse. Enbart en bra produkt garanterar inte försäljning om kundens upplevelse från nätbutiken inte är bra.

Som vi pratat om tidigare ska användarupplevelsen vara sömlös, det vill säga så enkel och snabb som möjligt för kunden. Du bör också göra upplevelsen personlig, för ju mer du visar att du bryr dig om din kund genom att erbjuda individuell service, desto mer positivt blir det förstås.

När hela köpvägen är skräddarsydd efter målkundens behov skapas en positiv upplevelse, tack vare vilken ett köp görs och nätbutiken sannolikt kommer att återvändas till och rekommenderas till andra. Att investera i bästa möjliga användar- och kundupplevelse i webbutiken och på andra håll i verksamheten är i förlängningen det som ökar förtroendet för ditt företag och skapar långvariga kundrelationer.

I en bra webbutik beaktas förmodligen användar- och kundupplevelse redan i planeringsfasen, då det är lättast att implementera.

Kundupplevelsen kan också förbättras med automatisering. Automatiserad kommunikation är ett effektivt sätt att etablera en förbindelse med kunden och påminna dem om att onlinebutiken finns. Du ska inte förlita dig enbart på det, utan kundupplevelsen måste förfinas inifrån webbutiken.

I kampanjer, investera i intressant innehåll och erbjudanden, samt en titel som lockar kunden att öppna budskapet. Det är också värt att testa olika sändningstider. Kunden kan också vara trevlig att bli ihågkommen på årsdagen med gratulationer och till exempel en rabattkod.

För vissa fungerar påminnelser om en övergiven kundvagn bra, för andra sämre. Du bör komma ihåg att inkludera en länk i ett sådant e-postmeddelande, varifrån du kan gå direkt tillbaka till varukorgen.

Dessutom är det definitivt värt att automatisera insamlingen av recensioner, eftersom det inte finns någon säljmetod som fungerar bättre än andras rekommendationer.

Tänk dock på att se till att kunden inte blir kontaktad för ofta eller utan tillstånd. Å andra sidan får intervallet mellan att skicka meddelanden inte vara för långt, eftersom ärendet ofta inte är relevant för kunden månader eller veckor från nu.

6. Webbutiken fungerar felfritt på mobilen

En bra webbutik är alltid redo att betjäna kunden, oavsett vilken enhet de använder för att komma dit.

Det uppskattas att till och med mer än 70 procent av kunderna använder en telefon eller surfplatta när de handlar online eller söker efter och jämför produkter innan de gör ett köp. Ofta gör samma person även besök från flera olika enheter. Enligt statistiken har näthandeln inte råd att vara något annat än mobilanpassat.

Så du bör se till att layouten på din webbutik är responsiv, det vill säga anpassningsbar till alla enheter. Detta ska ske utan att kunden behöver göra något åt ​​det. Dessutom ska butiken fungera snabbt på mobilen.

På så sätt förlorar du inte en enda affär eftersom kunden kör med fel enhet och inte kan få nätbutiken att fungera som den ska.

Idag sätter Google och andra sökmotorer stort värde på mobil respons, vilket gör att en responsiv webbutik också kan hittas bättre i sökresultaten.

7. Webbutikens kundtjänst är bra

Det växande antalet kontakter kan överraska dig under högsäsong och när onlineförsäljningen plötsligt tar fart. Samma sak kan hända om flera misstag inträffar av misstag.

Det bästa sättet att hålla kunderna nöjda är naturligtvis att förhindra skador och behovet av att kontakta dem. Det ska dock alltid finnas möjlighet till kontakt.

Många skador, som att sälja en slutsåld eller felaktig produkt till en kund, kan bäst förebyggas genom att implementera ett företagsresursplaneringssystem (även i en liten webbutik) och integrera det i onlinebutiken .

En bra webbutik har även en funktionell kundsupport som du kan kontakta enkelt och tillräckligt snabbt vid behov.

Ibland är nätbutikens kundtjänst själva nätbutiken. Du kan förbereda dig för de mest hektiska tiderna på året genom att anlita hjälp, så leverans- och svarstider kan inte bli orimligt försenade och ingen kund lämnas utan service.

Dessutom kan du förhindra den sk onödiga kontakter och returer effektivt när du svarar på kundfrågor på hemsidan.

Kunden ska med liten ansträngning kunna hitta till exempel information relaterad till produkter, leverans och returer, samt annan information som är relevant för din verksamhet. Genom att erbjuda dessa sparar du både dig själv och dina kunder tid.

Du kan erbjuda ännu mer information, till exempel i form av nedladdningsbara användarmanualer eller i en blogg, vilket också är ett utmärkt sätt att öka sökmotorns synlighet.

Det viktigaste bör dock sammanfattas så att det blir tydligt för kunden genom att titta på webbutiken.

8. Botar för att stödja kundservice och försäljning

Alla har inte möjlighet att anställa arbetskraft och alla vill inte göra det. I det här fallet, och i alla andra fall, bör du använda interaktiva bots för att hjälpa onlinebutiken, som finns där för att hjälpa kunden 24/7.

Tyvärr, åtminstone för tillfället, hanterar chattboten inte helt kundtjänst åt dig, men den kan svara på de mest kritiska frågorna, i så fall krävs inte lika mycket näthandlarens aktiva arbetsinsats. Självklart kan handlaren eller kundtjänstrepresentanten också personligen svara kunden via boten.

Fördelen med boten är dock att kunden enkelt kan lämna ett meddelande direkt på hemsidan, även utanför normala öppettider.

Detta kan till och med öka sannolikheten för att en eventuell problemsituation rapporteras medan ärendet fortfarande är aktuellt och kundrelationen kan räddas. Ju oftare folk rapporterar sina problem och andra överraskningsfrågor direkt till ditt företag, desto oftare kan du naturligtvis reagera på situationen och återställa förtroendet för din webbutik. Så håller du dina kunder nöjda och undviker negativa recensioner som hindrar skapandet av butiker i framtiden.

Alla dessa åtta funktioner finns i bra nätbutiker. Så det är ingen lätt uppgift, men inte omöjlig heller. Med hjälp av en professionell går dock processen mycket smidigare och smärtfritt.

Genomförda projekt

Visa allt

Toive – Vastuullinen ja ajaton tyyli nyt uudessa Shopify-verkkokaupassa

Toive - Ansvarsfull och tidlös stil nu i den nya Shopify onlinebutiken

Önskan började 2016, ursprungligen under namnet RIVA Clothing, men varumärket förnyades 2024 med ett nytt namn som speglar dess verksamhet och värderingar ännu bättre. Önskemålet representerar ansvar, tidlöshet och att uppfylla kundernas önskemål. Företaget hjälper sina kunder att bygga hållbara...

Läs mer

FitWood – Verkkokaupan uudistus ja B2B-myyntialueen rakentaminen - Growly

FitWood – Renovering av webbutiken och uppbyggnad av B2B-försäljningsområdet

FitWood är ett finskt företag som tillverkar vackra och hållbara björkplywoodprodukter för en aktiv vardag. Deras produkter är designade för att stödja hela familjens välbefinnande med en naturinspirerad design som passar varje hem. Problem FitWoods tidigare WooCommerce onlinebutik mötte inte...

Läs mer

Puustjärven Kello ja Kulta – Perinteikäs kello- ja koruliike uudelle tasolle - Growly

Puustjärvi Kello ja Kulta – En traditionell klock- och smyckesbutik till en ny nivå

Puustjärvi Kello ja Kulta är en traditionell finsk smyckes- och klockbutik som har erbjudit kvalitetsklockor och smycken i årtionden. Deras produkter representerar kvalitet och elegans och Puustjärvi är känt för sin pålitliga kundservice. ProblemPuustjärvi använde den gamla nätbutiken Nethit (numera...

Läs mer