Ota yhteyttä
Kasvuhakkerointi: Mitä se oikeasti tarkoittaa?

Growth Hacking: Vad betyder det egentligen?

Growth hacking är inte detsamma som marknadsföring eller digital marknadsföring. Många onlinemarknadsförare har dock begreppen förvirrade, och få förstår helt hur begreppen skiljer sig från varandra.

Om du äntligen vill få reda på det här, har du kommit rätt.

Nedan kan du direkt klicka på den sektion du vill ha.

  1. Growth hacking enkelt förklarat

  2. Hur skiljer sig growth hacking från vanlig marknadsföring?

  3. Hur känner du igen en bra growth hacker?

  4. Konkreta idéer för growth hacking

  5. Är growth hacking rätt för ditt företag?

Growth hacking enkelt förklarat

"Growth hacking är inte anti-marknadsföring, det är utvecklingen av marknadsföring, det är pro-tillväxt."

Sean Ellis

Growth hacking hänvisar till kreativa och uppfinningsrika taktiker och strategier som syftar till att växa ett företag.

Medan konventionell marknadsföring vanligtvis syftar till att öka försäljningen och fokus ligger på produkten, är hacking tillväxt i centrum för allt.

Hur skiljer sig growth hacking från vanlig marknadsföring?

I allmänhet känner och förstår en tillväxthacker mycket väl vissa plattformar eller sökmotorer, och han ser möjligheter som en traditionell marknadsförare kanske inte uppmärksammar.

Dessa möjligheter inkluderar till exempel vissa tillväxtstrategier på Twitter, strategiskt riktade annonser på TikTok eller ovanliga och störande annonser på Google Adwords.

Ett exempel på en tillväxthackningsstrategi för ett personligt varumärke på Twitter

  1. Vi följer 50 nya personer per dag, t.ex. med hjälp av hashtags eller nyckelord.

  2. Vi twittrar några gånger om dagen.

  3. Vi kommenterar följarenas tweets några gånger om dagen.

  4. I Twitter-profilen är syftet att ta följare till din egen hemsida med ett kort och koncist budskap, som riktar sig just till dina egna följare.

Vid growth hacking gäller inte längre de välbekanta och säkra marknadsföringsinstruktionerna. Istället för dessa fokuserar growth hacker på de saker som kan testas, övervakas och skalas.

Av denna anledning hänvisar tillväxthackning i allmänhet till strategier som implementeras online eller via internet.

Hur känner du igen en bra growth hacker?

Eftersom de flesta marknadsföringsstrategier idag körs online, ger de bästa tillväxthackarna inte ifrån sig sina hemligheter så lätt.

De flesta tillväxthackare är kunniga webbnördar som förstår sina verktyg nästan lika bra som sina utvecklare.

Eftersom testning är en av de viktigaste sakerna inom growth hacking måste människor som arbetar inom detta område våga göra misstag och snabbt lära av dem.

Kreativitet är också mycket viktigt. Här är några exempel på fall där en mindre kreativ marknadsförare inte skulle ha kommit på hela idén.

Paypal

När betalningsförmedlingstjänsten grundad av Elon Musk snabbt ville växa i Nordamerika, bestämde sig Paypals marknadsförare för att annonsera på den världsberömda eBay-webbbutiken. Paypals tillväxthackare skapade bots som vann auktioner, varefter de automatiserade botarna frågade säljare om möjligheten att betala via Paypal.

AirBnB

Den amerikanska tjänsten, som erbjuder korttidsuthyrning av lägenheter till sina kunder, fick snabbt vind när de bestämde sig för att använda bots för att lista alla listor på AirBnB-plattformen på den mycket populära Craigslist- tjänsten. En länk hittades i Craigslist-listan som tog en intresserad besökare till AirBnB:s webbplats.

Musikbranschen och TikTok

Fleetwood Macs låt Dreams, som fyller 44 i år, nådde oväntat Spotifys topp 10 mest lyssnade låtar, när låten flitigt lades till som bakgrundsmusik i videor av TikTok-tjänsten.

Konkreta idéer för growth hacking

Exemplen ovan är kanske lite för speciella och kan inte direkt användas i din egen marknadsföringsstrategi.

Nedan har vi sammanställt några tydligare och enklare idéer för att se till att du inte lämnar den här sidan tomhänt.

Google i reklam

Kliv in i kundens skor och sök efter en specifik sökterm på Google. Var uppmärksam på vad särskilt betalannonser säger, hävdar och säljer. Kan du komma på ett sätt att sticka ut från dessa? Vad gör de för fel? Vad är kunden egentligen ute efter och vill ha?

på LinkedIn

De flesta företag tillför inte så mycket mervärde med sina inlägg i Linkkari. Det brukar vara några meningar, en emoji och en länk till själva artikeln. Du kan använda denna sak till din fördel nästa gång du skriver något till tjänsten. Vissa tillväxthackare tar det till och med så långt att de inte har några egentliga länkar i inlägget alls. Publikationen går att läsa i sin helhet på Linked och det bästa är förstås att den kan publiceras på samma sätt på andra tjänster (Facebook, Instagram, Twitter etc.).

Är growth hacking rätt för ditt företag?

Om du känner att den vanliga marknadsföringstaktiken inte längre biter på din kundbas, kan tillväxthackning vara precis vad ditt företag behöver. Det bästa sättet att ta reda på detta är att kontakta proffs som kan de bästa och hemligaste knepen. På Growly fokuserar vårt growth hacking-team på att hitta kostnadseffektiva och banbrytande strategier som matchar exakt din marknadsföringsstrategi och företagskultur.

Genomförda projekt

Visa allt

Lovia – Vastuullisen designin pioneeri sai verkkokaupan arvoisensa kodin logo
Lovia – Vastuullisen designin pioneeri sai verkkokaupan arvoisensa kodin

Lovia – Vastuullisen designin pioneeri sai verkkokaupan arvoisensa kodin

Lovian tarina sai alkunsa perustaja Outin oivalluksesta: muotialalla on isoja ongelmia, eikä hän voinut enää jatkaa suunnittelijana ilman konkreettista muutosta. Epäeettinen tuotanto ja ylikulutus olivat tehneet tuotteista kasvottomia – kuluttajilla tai suunnittelijoilla ei ollut enää aavistustakaan, mistä ja kenen käsistä...

Läs mer

Toive - Ansvarsfull och tidlös stil nu i den nya Shopify onlinebutiken logo
Toive – Vastuullinen ja ajaton tyyli nyt uudessa Shopify-verkkokaupassa - Growly Oy

Toive - Ansvarsfull och tidlös stil nu i den nya Shopify onlinebutiken

Önskan började 2016, ursprungligen under namnet RIVA Clothing, men varumärket förnyades 2024 med ett nytt namn som speglar dess verksamhet och värderingar ännu bättre. Önskemålet representerar ansvar, tidlöshet och att uppfylla kundernas önskemål. Företaget hjälper sina kunder att bygga hållbara...

Läs mer

Aarrelabel – Förnyelse av Shopify-plattformen och B2B-lösningar för att förbättra verksamheten logo
Aarrelabel – Shopify-alustan uudistus ja B2B-ratkaisut parantamaan liiketoimintaa - Growly Oy

Aarrelabel – Förnyelse av Shopify-plattformen och B2B-lösningar för att förbättra verksamheten

Aarrelabel, som grundades 2011, är ett klädmärke från Birkaland som kombinerar noga utvalda material och egen produktion. År 2016, i och med ägarbytet, fick Aarrelabel sällskap av ett syföretag som ägs av systrarna Keski-Vähälä, Black Moda Portugal Lda, som sköter...

Läs mer